Mijloacele mass-media au capacitatea impresionantă de influenţare a publicului consumator de informaţie, iar comunicarea impune prezența mass media în toate domeniile de activitate.
Principalele funcții ale comunicării sunt: de informare, de interpretare, educativă, de liant și de divertisment.
Funcţia de informare este poate cea mai importantă. Media tipărită, radioul, televiziunea și internetul sunt canale de comunicare născute pentru a satisface nevoia de informare a publicului. Aceste canale de comunicare realizează mai mult decât o informare, ele influenţează, orientează şi dirijează opinia publică, modelează interesele şi motivaţiile oamenilor, chiar conştiinţele acestora peste propria voinţă. Mass-media poate influența și distrugerea discernământului, poate modifică în mod voluntar capacitatea de a înţelege şi a acţiona.
În calitate de consumatori de informaţii, oamenii sunt ajutați direct sau indirect în interpretarea unor evenimente prin creații media specifice de tipul editorialului sau comentariului de presă. Autorul comentariului zilei sau invitatul în studioul de ştiri al unei televiziuni, care discuta un anumit eveniment, emite judecăţi de valoare și opinii personale, pe care le impune publicului, înfluențându-l.
În aceste situaţii, ca şi în cazul editorialului publicat într-un ziar sau revistă, contează foarte mult începutul şi finalul mesajului. Experimentele psihologice au demonstrat că oamenii îşi crează o imagine pozitivă, favorabilă despre o persoană dacă sunt enumerate mai întâi calităţile şi mai apoi defectele acesteia. Aceste judecăţi de valoare pe care ni le formăm, se bazează pe tendinţa noastră de a vedea o ierarhie și o clasificare.
Funcţia educativă se realizează prin difuzarea de informaţii, idei și valori cultural-ştiinţifice. Prin această funcţie, comunicarea în mass media contribuie la educarea societăţii.
Funcţia de liant grupează de fapt funcţiile anterioare şi se referă la faptul că poate genera un mecanism de solidaritate socială, iar acest fenomen se manifestă în caz de proteste, nemulţumiri în sfera socială, calamităţi naturale.
Funcţia de divertisment este și ea o funcție esențială a mass-media. Radioul şi televiziunea realizează numeroase emisiuni de divertisment. În unele cazuri, există şi tendinţa de a transformă totul în spectacol, ceea ce are efect contrar funcţiei de liant, adică crearea unei detaşări a publicului de problemele grave ale societății.