Abilitatile soft („soft skills” sau abilitati supra-profesionale) sunt un set de calitati si abilitati care se raporteaza direct la personalitatea si comportamentul unei persoane. De exemplu, scrupulozitate, acuratete, abilitati eficiente de comunicare si gestionare a timpului, vorbire competenta, calitati de conducere si abilitatea de a rezolva rapid probleme.
Fiecare profesie implica interactiunea cu oamenii, fie ca sunt colegi sau clienti. Prin urmare, angajatorii acorda intotdeauna atentie gradului de dezvoltare a abilitatilor de comunicare ale solicitantului, care contribuie la comunicarea cu succes, la cooperare si la gestionarea eficienta a conflictelor.
Competentele soft (soft skills) dezvoltate ajuta persoana sa faca fata cu usurinta unui mediu de lucru stresant si sa gestioneze cu intelepciune echipa pentru a obtine rezultatul dorit, ceea ce este deosebit de important atunci cand se solicita o pozitie manageriala. Angajatorul trebuie sa fie increzator ca solicitantul are calitatile care ii vor permite sa invete si sa creasca pe scara carierei.
Abilitatile profesionale ajuta o persoana sa se adapteze fara prea mare efort la circumstantele in schimbare. In perioadele de incertitudine, este extrem de important sa poti raspunde rapid si sa colaborezi eficient. Solicitantii cu astfel de abilitati au un avantaj incontestabil fata de ceilalti.
Un climat psihologic favorabil in echipa si o productivitate personala ridicata conduc compania la prosperitate. Acesta este motivul pentru care angajatorii apreciaza atat de mult competentele soft.
Abilitati de top necesare pentru angajarea cu succes
Pentru a va transforma dintr-un candidat pentru o functie intr-un angajat promitator al companiei, acordati atentie dezvoltarii urmatoarelor calitati supra-profesionale.
Abilitati de comunicare
Comunicarea interpersonala de succes este capacitatea de a fi flexibil atunci cand aveti de-a face cu persoane aflate in situatii diferite, inclusiv situatii conflictuale, si de a refuza cu tact fara a provoca o reactie negativa din partea interlocutorului.
Comunicarea eficienta are cinci componente:
- Comunicarea verbala este abilitatea de a vorbi clar, competent si concis.
- Comunicarea non-verbala este capacitatea de a comunica fara cuvinte, prin limbajul corpului (expresia fetei, gesturi, postura).
- Comunicarea scrisa este abilitatea de a intocmi rapoarte si documente text in conformitate cu regulile corespondentei comerciale.
- Comunicarea vizuala este capacitatea de a transmite informatii catre interlocutor folosind imagini, diagrame si alte imagini vizuale.
- Ascultarea activa este capacitatea de a auzi si a intelege interlocutorul. Este o abilitate esentiala pentru stabilirea si mentinerea unor relatii viabile cu colegii si clientii, eliminarea dezacordurilor si atingerea obiectivelor comune.
Toata lumea are nevoie de abilitati soft comunicative. De exemplu, unui agent de vanzari care are cunostinte aprofundate despre un produs ii va fi greu sa vanda daca nu are abilitati interpersonale si de negociere.
Managementul de sine
Managementul de sine reprezinta abilitatea de autogestionare, a caror prezenta arata ca stii sa te organizezi, sa iti asumi responsabilitatea pentru actiunile tale si sa faci tot ce depinde de tine. Pur si simplu, este capacitatea de a fi seful tau propriu.
Abilitati cheie de auto-gestionare:
- capacitatea de a stabili obiective;
- capacitatea de a planifica;
- de gestionare a timpului ;
- gestionarea emotiilor si a stresului;
- auto-motivare;
- flexibilitate / adaptabilitate.
Angajatorii apreciaza, in primul rand, angajatii independenti care sunt capabili sa isi stabileasca obiective si sa ia initiativa pentru a le atinge. Autocontrolul va va ajuta sa va conturati traiectoria carierei.
Abilitati de gandire eficiente
Cu ajutorul unor abilitati de gandire eficiente, o persoana isi poate controla propriul proces de gandire, facand munca mai productiva si structurata. O lista de abilitati soft (soft skills) care va vor ajuta sa gasiti un loc de munca profitabil si sa fiti eficienti la locul de munca:
- Gandirea analitica este procesul de gasire a unei solutii folosind memoria, resursele externe si logica.
- Gandirea divergenta implica cautarea de idei noi in absenta unei singure solutii corecte.
- Gandirea critica este abilitatea de a analiza informatiile si de a face judecati in cunostinta de cauza. Abilitatea gandirii critice face posibila luarea celor mai adecvate decizii.
- Gandirea creativa ajuta la rezolvarea problemelor in moduri non-banale, alternative. In timp ce creativitatea poate parea contraintuitiva, gandirea creativa este motorul dezvoltarii umane.
Angajatorii cauta angajati capabili sa evalueze situatia pe baza propriei lor gandiri si sa ofere cea mai buna solutie.
Abilitati de conducere
Companiile au nevoie de oameni care pot inspira, indruma si controla alte persoane. Liderii care pot dezvolta relatii pe toate planurile, care inteleg cum sa influenteze oamenii si sa le satisfaca nevoile, sunt foarte apreciati de angajatori.
Lista abilitatilor soft manageriale, a caror prezenta va va creste ratingul in munca:
- capacitatea de a lua decizii rapide si eficiente;
- capacitatea de a motiva;
- abilitatea de a planifica si stabili sarcini de lucru, precum si de a monitoriza implementarea acestora;
- abilitatea de a fi mentor;
- capacitatea de a delega;
- abilitati in minimizarea si rezolvarea problemelor, gestionarea conflictelor.
Chiar daca aplicati pentru o pozitie de baza care nu implica conducerea oamenilor, nu va fie teama sa va demonstrati potentialul de conducere. Abilitatea de a-i influenta pe ceilalti pentru a atinge obiectivele companiei poate avea un impact pozitiv asupra cresterii carierei tale.
Recomandari generale pentru dezvoltarea abilitatilor soft / soft skills
Abilitatile „soft”, ca orice altceva, pot fi dezvoltate si imbunatatite. Iata cateva sfaturi pentru a va ajuta sa dobanditi sau sa imbunatatiti abilitatile supra-profesionale:
Prioritizeaza
Mai intai, determina ce abilitati iti lipsesc. Admiterea defectelor nu este intotdeauna usoara, fii sincer cu tine insuti. Daca nu poti face fata singur, cel mai simplu si mai eficient mod de a-ti gasi slabiciunile este sa-i intrebi pe cei care te cunosc (membri ai familiei, prieteni).
Faceti-va timp pentru a va dezvolta
Stabilitatea este esentiala pentru dezvoltarea cu succes a abilitatilor soft. Unii experti sustin ca puteti atinge niveluri impresionante de competenta cu doar 20 de ore de practica deliberata.
Gasiti resurse pentru a studia
Au trecut vremurile in care un manual era singura sursa de cunoastere. Acum puteti primi cele mai bune sfaturi de la cei mai mari experti din lume cu privire la orice subiect specific folosind internetul. Alegeti orice format convenabil care va avantajeaza:
Podcast-uri. Puteti gasi podcast-uri pe web pe aproape orice subiect, inclusiv instructiuni despre cum sa va dezvoltati abilitati soft. Majoritatea podcast-urilor au un vorbitor invitat care ofera informatii unice, precum si continut din resursa in sine.
Articole de blog. Blogosfera este plina de sfaturi practice. Va recomandam sa acordati atentie articolelor confirmate de cercetare sau statistici. Acum, oricine isi poate posta gandurile pe internet, dar numai surse de incredere furnizeaza date pentru a-si sustine afirmatiile.
Videoclipuri si seminarii web. Puteti gasi speakeri din intreaga lume pe YouTube, Vimeo si alte site-uri. Spre deosebire de lectura sau ascultare, va puteti imbunatati abilitatile observand persoanele care au abilitatile soft de care aveti nevoie.
Instruire online. Confortul cursurilor online este ca le puteti face in ritmul propriu. Cei mai buni dintre ei au un format multimedia (combinati lectii de text, videoclipuri, transmisiuni live), care ajuta la imbunatatirea intelegerii.
Si, poate, cea mai importanta recomandare:
Practica
Dupa ce ati primit instruire sau sfaturi despre cum sa imbunatatiti abilitatile soft, exersati-le impreuna cu cei dragi. De exemplu, daca doriti sa fiti mai punctuali, fiti la timp pentru intalniri cu prietenii. Daca doriti sa va sporiti abilitatile de comunicare, lasati-l pe prietenul dumneavoastra sa joace rolul sefului, de la care intentionati sa solicitati o crestere a salariului. Dupa conversatie, cereti acestui prieten feedback despre abilitatile de comunicare, convingere si argumentare.
Dezvoltarea de sine a abilitatilor supra-profesionale nu este cel mai usor proces, deoarece necesita o schimbare a personalitatii si a obiceiurilor. Acest lucru necesita disciplina pentru a ramane concentrat dar si dorinta de a va educa.
Cum sa-ti demonstrezi abilitatile pentru angajare?
Impreuna cu experienta de lucru si cunostintele profesionale, asigurati-va ca includeti abilitatile non-profesionale in CV. In acelasi timp, este important sa analizati pozitia pentru care aplicati si sa determinati care dintre abilitatile soft sunt cele mai solicitate pentru acest rol. Odata ce ti-ai facut lista de abilitati, include in CV acele abilitati despre care ai fi dispus sa vorbesti la interviu.
Deoarece abilitatile soft sunt abstracte, adica nu pot fi documentate, luati in considerare ce exemple specifice puteti oferi pentru a demonstra angajatorului efectele pozitive obtinute din utilizarea acestora.
Aceste exemple pot fi extrase din experienta personala, academica sau profesionala anterioara. Daca ati absolvit cu succes o institutie de invatamant superior, atunci probabil stiti cum sa respectati termenele limita. Daca slujba din trecut a implicat serviciul pentru clienti, este posibil sa fi trebuit sa va folositi abilitatile de comunicare si rezolvare a conflictelor pentru a rezolva reclamatiile. Impartasiti-va experienta in CV si in contactul personal cu un angajat din resursele umane.
Cel mai simplu mod de a-i arata viitorului angajator ca sunteti atent si concentrat este sa scrieti un CV, eliminand greselile de tipar. In interviu, puteti demonstra, de asemenea, abilitati de comunicare interpersonala aratand tact si prietenie, stabilind contactul vizual cu cel intervievat, ascultand cu atentie intrebarile si raspunzandu-le pe deplin.
Daca sunt necesare cunostinte profesionale pentru a indeplini fisa postului, atunci competentele supra-profesionale puternice va vor face un candidat de dorit pentru acest post si un om valoros pe care angajatorii il vor dori sa il promoveze in cariera. Este important sa acordati atentie dezvoltarii abilitatilor soft pe care le detineti in toate etapele cautarii unui loc de munca si sa continuati sa le imbunatatiti chiar si dupa ce va gasiti locul de munca de vis.